بیماران دیابتی مبتلا بهCOVID-19  بیش از 20 درصد از جمعیت ICU را تشکیل می دهند

5 ژوئن ، 2020 - دستورالعمل جدید، استراتژی هایی را برای مدیریت قند خون بیماران دیابتی ارائه می دهد که تماس مستقیم پزشکان با این گروه از بیماران را محدود کرده و خطر ابتلای پزشکان را به کووید-19 به حداقل می رساند.

طبق دستورالعمل جدیدی که در مجله ی جامعه غدد درون ریز( Clinical Endocrinology & Metabolism ) منتشر شده است، همه گیری COVID-19 چالش های جدیدی را برای پزشکان مراقبت کننده از بیماران دیابتی مبتلا به کووید-19 ایجاد کرده است.

بیماران دیابتی مبتلا به COVID-19 که در بیمارستان بستری شده اند، باید علاوه بر سایر درمانهای پیچیده ی پزشکی برای کووید-19، درمانهایی را برای کاهش قند خون و مدیریت دیابت خود به عنوان روشی برای به حداقل رساندن خطر عوارض و مرگ دریافت کنند. با این حال، مدیریت مناسب گلایسمی - از جمله نظارت بر قند خون در هنگام بیماری و تجویز انسولین - نیاز به تعامل شدید کادر درمان با بیمار دارد و پزشکان و پرستاران را در معرض خطر ابتلا به کووید -19 قرار می دهد.

دکترKorytkowski ، از دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ، گفت: این نسخه، راهنمایی هایی را به کادر درمانی که از بیماران بستری به دلیل COVID-19 ، با سابقه قبلی دیابت و یا با قند خون بالا در زمان بستری مراقبت می کنند، ارائه می دهد. این گروه از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در معرض خطر ابتلا به COVID-19 هستند و در حالی که مدیریت گلایسمی در بیمارستان نتایج بیماران را بهبود می بخشد، اما همچنین سبب گذراندن زمان بیشتری در تماس مستقیم با گروه از بیماران، می شود و درنتیجه خطر ابتلای پزشکان و پرستاران به کووید-19 را افزایش می دهد.

پزشکان می توانند خطر ابتلای خود را به دلیل تماس نزدیک با این گروه از بیماران، با استفاده از تزریق انسولین IV و استفاده از دستگاه های کنترل از راه دور سنجش قند خون و داروهای غیر انسولینی، در صورت امکان به حداقل برسانند. خودمدیریتی دیابت توسط بیماران منتخب که از این امر آگاهی دارند و توانمندی انجام این کار را در بیمارستان دارند، می تواند راهی برای محدود کردن تعامل مستقیم کادر درمانی با بیمار باشد. علاوه براین، پزشکان باید بدانند که برخی از داروهای مورد استفاده در معالجه ی بیماران مبتلا به کووید-19، از جمله گلوکوکورتیکوئیدها و هیدروکسی کلروکین، می توانند بر میزان قند خون بیماران تأثیر گذارند.

منبع:

The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2020; DOI: 10.1210/clinem/dgaa342

www.sciencedaily.com/releases/2020/06/200605121518.htm